2007/04/15

Péter az a szikla: A Mt 16,18 bibliai vizsgálata, tekintettel a protestáns ellenvetésekre. 3. rész.


Mit mondanak erről az ókeresztény írók?



Tatianosz: Diatesszaron 23. (Kr. u. 170)*
„Simon Péter válaszolta és mondta: «Te vagy a Messiás, az élő Isten Fia». Jézus erre válaszolta és mondta neki: «Boldog vagy, Simon, Jónás fia, mert nem a test és vér nyilatkoztatta ki ezt neked, hanem az én mennyei Atyám, aki a Mennyben van. Én is mondom neked: Kéfás vagy, erre a sziklára építem egyházamat, s az alvilág kapui sem vesznek rajta erőt.»”


Tertullianus: Pergátló kifogás az eretnekekkel szemben. 22. (Kr.u. kb. 200)
„Rejtve maradt valami Péter előtt, akit a felépítendő egyház sziklájának neveztek, aki megkapta a mennyek országának kulcsait és azt a hatalmat, hogy oldjon és kössön a mennyben és a földön?”


Tertullianus: De pudicitia c. 21 (Kr. u. 220)
„mert az Úr a következőket mondotta Péternek: ’Erre a sziklára fogom Egyházamat építeni’… ’Neked adom a mennyország kulcsait’ vagy ’Amit megkötsz, vagy feloldozol a földön, az meg lesz kötve, vagy föl lesz oldozva a mennyben’, ezért azt tételezted föl, hogy a kötés és oldás hatalma rád, vagy Péterrel kapcsolatos bármely egyházra szállt át… Miféle ember vagy te, hogy felforgatod és megváltoztatod az Úr nyilvánvaló szándékát, minekutána ő személyesen ruházta ezt Péterre. Rád építem egyházamat – mondja – és neked adom a kulcsokat.”


Órigenész: Kommentár János evangéliumához 5, 3. (Kr. u. 232)
„És Péter, akire Krisztus Egyháza épült, ami ellen az alvilág kapui sem vesznek erőt”


Hippolütosz: Előadás a szent teofániáról 9. (Kr. u. 235) *

Eme Lélek által mondta Péter azokat az áldott szavakat, hogy „Te vagy a Krisztus, az élő Isten Fia”, és eme Lélek által lett az Egyház sziklája megalapozva.”


Órigenész: Homília a Kivonulás könyvéről, 5,4. (Kr. u. 248)
Nézz [Péterre], az egyház hatalmas alapjára, a legszilárdabb sziklára, melyre Krisztus az Ő egyházát helyezte."


Szent Cyprianus: Az Egyház egységéről. (De Unitate Ecclesiae ) 4. (Kr. u. 251)
Az Úr mondta Péternek: «Én is mondom neked: Péter vagy, erre a sziklára építem egyházamat, s az alvilág kapui sem vesznek rajta erőt. Neked adom a mennyek országa kulcsait. Amit megkötsz a földön, a mennyben is meg lesz kötve, s amit feloldasz a földön, a mennyben is fel lesz oldva.» [Mt 16,18-19]. … Őrá építette az egyházat, neki parancsolta meg először nyája legeltetését [Jn 21,17], és noha az összes apostolnak ugyanolyan hatalmat adott, mégis egy tanítói széket alapított, és tekintélyével az egy egység egy alapját és eredetét határozta meg. A többi [apostol] is az volt, ami Péter, de az elsőséget Péter kapta, és így mutatkozik meg az egy egyház, és az egy szék. Pásztorok mindannyian, de egy nyáj van, amelyet az összes apostol közös egyetértéssel legeltet. Aki ezt a Péter-egységet nem tartja, az hogyan gondolhatja, hogy megtartja a hitet? Aki elhagyta Péter székét, amelyre alapozódott az egyház, az hiheti magáról, hogy az egyházban van?


Szent Cyprianus: 43. levél 5. (Kr. u. 253)
Egy Isten, egy Krisztus és egy egyház van, valamint egy katedra, mely az Úr szava szerint Péterre helyeztetett. Másik oltárt emelni új papsággal az egy oltár és egy papság mellett nem lehet. Aki máshol gyűjt, az szétszór.”



Szent Cyprianus: 69. levél 3. (Kr. u. 255) (vö. a Karthágói zsinat (Kr. u. 257) 70. levelével, ahova ez a rész szintén bekerült.)
„… mivel egyrészt a keresztség egy, másrészt a Szentlélek is egy, és az Egyház szintén egy, amelyet Krisztus, az Úr Péterre alapított, az egység forrására és alapjára.


Firmilianosz: Levél Cyprianusnak István pápa levele ellen, 75. (74.) levél, 17 (Kr. u. 256)
„(István pápa) … dicsekedett püspökségének színhelyével és azt állította, hogy ő Péter utóda, akire az Egyház alapjait helyeztékIstván, aki hirdeti, hogy birtokolja Péter tanítói székét annak örökébe lépve...”


Euszébiosz: Egyháztörténet, 2,14. (Kr. u. 325)
„...a legerősebb és legnagyobb apostolt - aki erényessége miatt a többiek szószólója volt -, Pétert vezette Rómába”


Euszébiosz: Egyháztörténet, 6,25. (Kr. u. 325)
"Péter, akire Krisztus Egyháza épült, melyen az alvilág kapui sem vesznek erőt”


Afrahát: Homília, 7, 15. (Kr. u. 337) *
„… a tanítványok főjét… az Úr kiválasztotta és alapnak tette meg, sziklának és az Egyház épületének nevezve őt


Szerdikai zsinat „Quod semper” levele I. Gyula pápának (Kr. u. 343)
„Ez látszik ugyanis a legjobbnak és messze a legillőbbnek, ha a főnek, azaz Péter apostol székének számolnak be a papok minden egyes tartományból.”


Jeruzsálemi Szent Cirill: Kateketikai előadások, I, 1,3. (Kr. u. 350) *
Péter, az Apostolok között a legelső, az Egyház fő Hírnöke


Szent Hilarius: In Mattheum 16:7 (PL 9:1010) (Kr.u. 359)
Óh (Péter), az Egyház áldott alapja, amelynek szikla lett új neve és a szikla megalkotása által megsemmisíti a pokolbeli törvényeket, a pokol kapuit és a halál minden korlátját! Óh, áldott mennyei ajtónálló, akinek ítéletére lett bízva az örökkévaló kapuk kulcsa és akinek a földön való kormányzása a mennyország előlegezett tekintélye, úgy, hogy bármit megköt vagy felold a földön, az ugyanúgy érvényes lesz a mennyországban is!”


Szent Hilarius: A Szentháromságról (De Trinitate) 6,20 (Kr. u. 359) *
Áldott Simon, aki a Titok megvallása után az Egyház alapkövének lett állítva, és megkapta az Ország kulcsait…


Szent Optatus: De Schismate Donatistorum 7,3 (Kr. u. 370) *
„A megfelelő egység érdekében, az áldott Péter, akinek elegendő volt, hogy miután az ő tagadása után elnyerte az egyedüli bűnbocsánatot, kiérdemelte az összes apostol előtti hivatalt, egyedül ő kapja meg a mennyek országának kulcsait, hogy összeköttetésben legyen a többivel.”


Szent Pacianus: Levél Sympronianusnak 3,2 (Kr. u. 372) *
„Az Úr beszélt egy kicsit korábban Péterrel; Ő beszélt azzal, aki az egység alapja lehet, amit később megoszt a többivel is


Szír Szent Efrém: Homília 4,1 (Kr. u. 373) *
Simon, én tanítványom, a Szent Egyház alapjává teszlek téged. Nem véletlenül neveztelek el Péternek (Kéfának), mert te fogod alátámasztani az egész építményt. Te vagy azok felügyelője, akik a földön egyházat akarnak építeni nekem. Neked adtam az Országom kulcsait. Íme, megkaptad a hatalmat az összes kincsem felett.


Szalamiszi Szent Epiphániusz: In Ancorato 9,6. (Kr. u. 374) *
Az apostolok között az első, a szilárd kőszikla, amelyre az Egyház épült.


Nagy Szent Baszileiosz: In Isaias 2,66 (Kr. u. 375) *
Péter, amely sziklán Jézus ígérete szerint majd megépítené az ő egyházát.


Szent Jeromos: Levél Damasus pápának 15. (Kr. u. 375)
"Ámbár nagyságod elijeszt engem, mégis, kegyességed magához vonz. A paptól kérem az áldozat megőrzését, a pásztortól a báránynak járó védelmet. El minden elbizakodottsággal; vesd el a római méltóság állapotát magadtól. A halász utódjához szólok, a kereszt tanítványához.Amint nem követek más vezért, mint egyedül Krisztust, így nem közösködöm senkivel, csak Szentségeddel, azaz Péter székével. Mivel jól tudom, hogy ez az a szikla, melyre az Egyház épült. Ez az a ház egyedül, ahol a húsvéti bárányt jogosan eszik. Ez Noé bárkája és aki nincs benne, elpusztul, ha jő az áradat.”


Nazianzoszi Szent Gergely: Oration 32,18. (Kr. u. 380)
„Látod Krisztus tanítványait, mind fenséges, a kiválasztásra érdemes, az egyik neve Péter (szikla), és rá vannak bízva az Egyház alapjai.


Szent I. Damasus pápa: Decretum Damasi 3. (Kr. u. 382)
„… úgy véltük azt is ki kell jelentenünk, hogy bár a földön elterjedt egyetemes katolikus Egyház olyan, mint Krisztus egyetlen menyegzős szobája, mégis a szent római Egyházat semmiféle zsinati határozat nem állította a többi egyház élére, hanem az Úr és Megváltó evangéliumi szavából nyerte el a primátust: Te vagy Péter, mondta, és erre a sziklára fogom építeni Egyházamat, és a pokol kapui nem fognak erőt venni rajta, és neked adom a mennyek országának kulcsait… Péter apostol első széke tehát a római Egyház, amelyen nincs szeplő, sem ránc, sem más efféle.”


Szent I. Damasus pápa: Epistula 2. *
Péter egyedül kapta meg a kulcsokat, mint az apostolok közül az első.


Ambrosiaster: Kommentár a Galata-levélhez (Kr. u. 384) *
„Csakugyan illő volt, hogy ő (Pál) alig várta, hogy lássa Pétert; mivel ő volt az első az apostolok között, és az Üdvözítő őt bízta meg az egyházak gondviselésével.”


Szent Jeromos: Adversus Jovinianum 1. (Kr. u. 393) *
„Bár minden apostol megkapta a mennyek országának kulcsait, mégis a tizenkettő közül egyedül Péter lett kiválasztva, hogy mint fő, kizárja a szakadás lehetőségét.”


Szent Ágoston: Psalmus contro Partem Donati (Kr. u. 393) *
A papokat Péter székétől számolják. És az atyák eme rendjében látható, hogy kik léptek örökébe a sziklának, amelyen a pokol erői sem vesznek erőt.”


Szent Ágoston: De agone christiano 31. (Kr. u. 396)
„Mivel Péterben ezek az emberek (a katharok) nem hajlandók felismerni a Sziklát és nem akarják hinni, hogy az Egyház kapta meg a mennyek országának kulcsait, hagyták, hogy kezükből ezek a kulcsok kihulljanak.”


Szent Ágoston (Ambrosiaster?): Quaestiones Veteris et Novi Testamenti 75. (Kr. u. 391-430) *
„amikor a Megváltó elrendelte, hogy meg kell fizetni azt, amit Őérte és Péterért járt, úgy látszott, hogy Ő mindenért megfizetett. Mivel a tekintély minden forrása az Üdvözítőben volt, így az Üdvözítő után ez mind megtalálható Péterben, mert Ő nevezte ki Pétert mindenek vezetőjének, úgy hogy ő lehessen az Úr nyájának pásztora.



Szent Ágoston: Epistula 53. (Kr. u. 400) *
„Ha figyelembe vesszük az apostolok utódlásának rendjét, milyen nagy igazságbiztonsággal és bizonyossággal számolhatjuk őket Pétertől kezdődően! Ezért az Úr Péterhez szólott, aki az egészet képviselte: „Erre a sziklára fogom építeni Egyházamat és a pokol kapui sem vesznek erőt rajta.””


Nisszai Szent Gergely: Panegyric on St. Stephen 3. (Kr. u. 394) *
Péter emlékét ünnepeljük, aki az apostolok feje volt… ő az a rendíthetetlen és legmegalapozottabb szikla, amelyre az Üdvözítő az ő Egyházát építette.


Szent Ambrus: Kommentár a Zsoltárokhoz 40,30 (Kr. u. 395) *
Péter az egyetlen, akinek a következőket mondotta: Te Péter vagy és erre a sziklára fogom Egyházamat felépíteni. Ahol tehát Péter van, ott van az Egyház, ahol az Egyház van, ott nincs halál, hanem örök élet van.”


Szent Ambrus: Kommentár a Zsoltárokhoz 43,40. (Kr. u. 397) *
„Végül, az ördög megkísértése után, Péter az Egyház fölé lett helyezve.”


Aranyszájú Szent János: Contra Judos et theatra. (Kr. u. 407 előtt)
Az apostolfejedelmekhez (coryphaei) siettünk: Péterhez, a hit alapjához, Pálhoz, a választott edényhez.”


Aranyszájú Szent János: De Eleemos III, 4, vol II, 298[300] (Kr. u. 407 előtt) *
Péter, aki az apostolok feje, az első az Egyházban, Krisztus barátja, aki nem embertől kapta a kinyilatkoztatást, hanem az Atyától… ő Péter, s amikor Pétert mondok, akkor a törhetetlen Sziklára, a rendíthetetlen alapra gondolok, a nagy apostolra, a tanítványok főjére, akit elsőnek hívtak, s akinek elsőként engedelmeskedtek.


Aranyszájú Szent János: Hom de decem mille talentis, 3, vol III, 20[4] (Kr. u. 407 előtt) *
Péter, az apostoli kórus karmestere, a tanítványok szája, a hit alapja, a hitvallás támpontja, a világ halásza, aki kihúzott bennünket a tévedés mélységéből a mennybe, ő, aki mindenütt buzgó és merészséggel teli, de talán nem is merészséggel, hanem inkább szeretettel teli volt.”


Aranyszájú Szent János: Hom 3 in Matt 5, vol VII, 38[42] (Kr. u. 407 előtt) *
Ő (Péter) lett az Egyház alapjává téve


Aranyszájú Szent János: Homily of SS. Peter and Elias (vol II, 727[731] (Kr. u. 407 előtt) *
Péterre lettek bízva az Egyház kulcsai, pontosabban a Mennyország kulcsai, s őrá lett bízva az emberek sokasága… Ezért Péter az apostolok feje, a rendíthetetlen alap, a törhetetlen szikla, az első az Egyházban, a legyőzhetetlen kikötő, a rendíthetetlen torony… akire az Egyház lett bízva, az Egyház pillére, a hit kapuja, az egész világ tanítója… Péter az az oszlop, az a bástya.


Torinói Szent Maximus: Homília 63. (Kr. u. 408) *
Ez a Péter, akinek Krisztus szabadon adományozott egy részt az ő nevéből. Azaz miként Krisztus a szikla, ahogy Pál Apostol tanította, úgy Péter is sziklává lett téve, mikor az Úr ezt mondta: Te Péter vagy, és én erre a sziklára építem egyházamat.


Torinói Szent Maximus: Homília 68. (Kr. u. 408 után) *
Péter nyelve a mennyország kulcsa.”


Szent Cassianus János: Contra Nestorium 3,12 (Kr. u. 430) *
De ama nagy ember, a tanítványok tanítványa, ama mester a mesterek között, aki a római Egyház kormányzását tartja a kezében, birtokolva a hatalmat a hitben és a papságban. Mondd el nekünk tehát, mondd el, kérünk téged, Péter, Apostolok fejedelme, mondd el, hogy hogyan kell hinnünk Istenben.


Efezusi Zsinat, III. ülésszak (Kr. u. 431)
„Kétségen kívül és valójában ismert minden időkben, hogy a szent és legáldottabb Péter, az Apostolok fejedelme és feje, a hit pillére, és az egyetemes Egyház alapja, megkapta a királyság kulcsait a mi Urunktól, Jézus Krisztustól, az emberiség Üdvözítőjétől és Megváltójától, s hogy neki adta a bűnök feletti oldó és kötő hatalmat, aki, miképpen kezdetben, most, és mindörökké él és ítél az ő utódaiban. A szent és legáldottabb Celesztin pápa eme rend értelmében az ő utódja és tartja az ő hivatalát.”


Nagy Szent Leó pápa: Sermo 3. (Kr. u. 442) *
A többiek előtt ő (Péter) oly módon lett felszentelve – sziklának, alapnak neveztetett, a mennyek országa ajtónállójának és a kötés meg oldás döntőbírájának jelöltetett, kinek ítélete megtartja érvényességét a mennyben is –, hogy a misztikus címekből megismerhessük Krisztussal való kapcsolatának jellegét. Krisztus a mai napig hatásosabban teljesíti mindazt, ami Péterre rábízatott. Péter feladatának és megbízatásának minden részét végrehajtja, Őbenne és Ővele, és ezek által ő, Péter is megdicsőül. És így, mi (Leó), ha valamit helyesen teszünk és helyesen rendelünk el, ha valamit is megnyerünk Isten kegyelméből mindennapos esedezésünkkel, ez annak a Péternek a munkájából és érdemeiből adódik, akinek hatalma él és akinek tekintélye uralkodik az ő székében.”


Aranyszavú (Krüzologosz) Szent Péter: Levél Leónak 25. (Kr. u. 449) *
„Figyelmeztetünk téged, tiszteletreméltó testvér, hogy vesd alá magad minden dologban, annak, amit Róma áldott püspöke írt, mert Szent Péter, aki él és felügyel az ő székében, adja az igaz hitet azoknak, akik keresik azt. Ami minket illet, a béke kedvéért, és a hit érvényességéért, nem ítélkezhetünk a tantételek kérdéseiben Róma püspökének jóváhagyása nélkül.”


Küroszi Theodorétosz: Leó pápának, levél 113. (Kr. u. 449)*
„Ha Pál, az igazság hírnöke, a Szentlélek trombitája, a nagy Péterhez igyekezett, azért, hogy elhozhassa tőle a nehézségek megoldását azoknak az antiochiaiaknak, akik bizonytalankodtak a Törvény szerinti életvitel kérdésében, sokkal többet teszünk mi, jelentéktelen és kis emberek, amikor a te apostoli székedhez igyekszünk, azért, hogy megkapjuk tőled az egyház sebeinek gyógyírját. Mivel minden érv alkalmas arra, hogy megtartsd az első helyet, minthogy a te püspökséged sok kiváltsággal van felékesítve.


Kalkhédóni Zsinat, III. ülésszak (Kr. u. 451)
„Minélfogva a legszentebb és legáldottabb Leó, a nagy és tekintélyes Róma érseke, általunk és a mostani legszentebb zsinat által, a háromszor áldott, minden dicsőséggel teli Péterrel, az Apostollal együtt, aki a Katolikus Egyház sziklája és alapja és az igaz (orthodox) hit alapja...”


I. Pelagius: Az „Adeone te” levél [János] püspöknek (Kr. u. 559)
„Vajon neked, aki a papság legfelső fokára vagy helyezve, annyira elkerülte volna a figyelmedet a katolikus kútfő igazsága, hogy nem látod meg rögtön: te szakadár vagy, midőn az Apostoli Széktől eltávolodsz? Vajon te, aki a nép számára igehirdetésre vagy odahelyezve, annyira nem olvastad, hogy Krisztus, a mi Istenünk az Egyházat az apostolok fejedelmére helyezte rá, mint alapra, és ő úgy alap, hogy a pokol kapui vele szemben nem lehetnek erősebbek? [vö. Mt 16,18] Hogyha olvastad, mit hittél, hol van még ezenkívül Egyház, amelyben mint egyben ti. az összes Apostoli Székek vannak, akiknek egyformán engedélyezve lett a kötés és az oldás hatalma, miként annak, aki a kulcsokat kapta? De annak okáért az elsőt, amit egynek adott, egyszersmind az összesnek adta, hogy Szent Ciprián vértanú megállapítása szerint, aki ugyanerről értekezett, meg legyen mutatva, hogy az Egyház egy. Tehát te hová tévelyedtél már el, elszakadva az Egyháztól, kedves barátom Krisztusban; vagy milyen reményed volt üdvösséged illetően?”


Sevillai Szent Izidór (Kr. u. 636 előtt) *
A Római Főpap határozatai, az Apostoli Szék fennhatóságán állva, kétségbevonhatatlanok.”


A III. Konstantinápolyi Zsinat levele Szent Agathón pápának (Kr. u. 680)
„Egy levél másolatát küldi a szent VI. Egyetemes Zsinat Agathónnak, az öreg Róma legáldottabb és legszentebb pápájának. Amiatt Neked, mint az Egyetemes Egyház első székének a püspökének, mivel abbahagytuk tennivalóinkat, amióta szívélyesen kérted a hit erős sziklájának megalapozott megítélését, amint megismertük a te igaz hitvallásodat, olvasva azt a levelet, amit atyai Boldogságod küldött a legkegyesebb császárnak. És mi elismerjük, hogy az a levél isteni írás az Apostolok Főjétől, s ennek alapján űztük ki a sok tévedés eretnek szektáit, amelyek mostanában támadtak.”


Címkék: , ,


Comments:
Ezt a megjegyzést eltávolította a blog adminisztrátora.
 
Kedves névtelen!
Ezekkel ne fáradj. Minden esetben törölni fogom őket.
Egyébként pedig a blogon magyar nyelven folyik diskurzus. Ha szeretnél valamiben párbeszédet kezdeni, akkor azt így tedd meg, de csak olyan témában, ami egyezik a blog irányultságával. Ehhez olvasd el ezt:

http://depositum12.blogspot.com/2006/07/wwwdepositumhu-honlap-cljai-s-nhny.html

és ezt:

http://depositum12.blogspot.com/2006/09/irnyelvek-amolyan-hzirend.html

(már ha tudsz magyarul)
 
jo kezdet
 
Megjegyzés küldése



<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?